פוסטים

בודפשט – 6 מוזיאונים מומלצים

בודפשט – 6 מוזיאונים מומלצים
הנהלת האתר

הנהלת האתר

מאת: כרמית וייס, GoTravel

מה לא נכתב כבר על בודפשט, העיר היפה הזו, שנהר הדנובה חוצה אותה לשני חלקים (בודה ופשט), המחוברים עם גשרים מרשימים. בירת הונגריה, שהיא המרכז הפוליטי והכלכלי, היא ביתם של 1.7 מיליון איש, שהם כ- 20% מתושבי המדינה.

בודפשט , כמו ערים אחרות לאורך נהר הדנובה, היא בעלת היסטוריה ארוכה ותרבות עשירה. בעיר פועלים מספר תיאטראות, אולם אופרה יפהפה, אקדמיה למוזיקה, ואינספור גלריות ומוזיאונים.

כבר כתבתי מספר כתבות על העיר (חפשו בגוגל "בודפשט כרמית וייס"), והפעם בחרתי להביא כאן שישה מוזיאונים, שהם אולי הבולטים והמעניינים ביותר:

1. המוזיאון הלאומי של הונגריה

המוזיאון הגדול ביותר בהונגריה, ממוקם במבנה מרשים בעל חזית עמודים בסגנון ניאו-קלאסי, הנמצא ברובע השביעי, במרחק הליכה קצר מהרובע היהודי ובית הכנסת הגדול של בודפשט. הוא מציג ממצאים ארכאולוגיים מאזור "הונגריה הגדולה", הכולל גם את טרנסילבניה וחלקים מסלובקיה וקרואטיה, ומוצגים מתקופות מאוחרות יותר בהיסטוריה ההונגרית, כולל המאה ה- 20.

במרץ 1848 החל על מדרגות המוזיאון המרד ההונגרי, בשאיפה להשתחרר משלטון האימפריה האוסטרית, כחלק מאביב העמים באירופה, אך המרד לא צלח.

לשים בתכנת הניווט: Hungarian National Museum

תמונה: המוזיאון הלאומי של הונגריה במבנה מרשים בעל חזית עמודים בסגנון ניאו-קלאסי (צילום: amoklv)

2. הגלריה הלאומית של הונגריה

הגלריה היא מוזיאון לאמנות בו מוצגות יצירות של אומנים הונגרים בלבד. היא ממוקמת בארמון המלכותי המרשים של טירת בודה, שמאד מומלץ לעלות ולסייר בכיפה שלו. האוספים כאן כוללים אמנות מימי הביניים, התקופה הגותית, רנסנס, בארוק, אימפרסיוניזם, ועד אמנות מודרנית בת המאה ה- 20.

לשים בתכנת הניווט: Hungarian National Gallery

תמונה: טירת בודה בה שוכנת הגלריה הלאומית של הונגריה (צילום: Andrew Bossi)

3. המוזיאון לאמנות יפה

לא תוכלו לפספס את המבנה המרשים הניצב בצד הצפון-מערבי של כיכר הגיבורים, שהיא אחד מאתרי החובה של בודפשט. בחזית עמודים לבנים בסגנון ניאו-קלאסי וגם פנים המבנה מרשים מאד. בניגוד למוזיאון הקודם, בו מוצגת אומנות הונגרית, כאן מוצגת רק אומנות שאינה הונגרית, והיא מורכבת מ- 6 אוספים: אמנות מצרים העתיקה, אמנות יוון העתיקה, תערוכת "המאסטרים" (מאות 13-18), אמנות ימי הביניים, אמנות המאה ה- 19, ןאמנות גרפית (רישומים והדפסים).

לשים בתכנת הניווט: Museum of Fine Arts

תמונה: המוזיאון לאמנות יפה בכיכר הגיבורים (צילום: Dave Porter)

4. היכל האמנות של בודפשט

בצידה השני של כיכר הגיבורים (הדרום-מערבי), נמצא היכל האמנות (Hall of Art), או בשמו ההונגרי Kunsthalle. גם הוא שוכן בבניין מרשים ואף הוא בעל אכסדרת עמודים בסגנון ניאו-קלאסי, אך מעליה פרסקו צבעוני, המבדיל אותו מהשכן שממול. המוזיאון מארח רק תערוכות מתחלפות של אמנות עכשווית, והדרך הטובה ביותר להתעדכן בתערוכות המוצגות בו היא באתר האינטרנט של המוזיאון, עמוד הפייסבוק שלו או בלשכת התיירות.

לשים בתכנת הניווט: Kunsthalle

תמונה: העמודים והפרסקו בחזית היכל האמנות (צילום: sndr)

5. המוזיאון האתנוגרפי של בודפשט

200 מ' דרומה, על גבול הפארק העירוני, המוזיאון האתנוגרפי שוכן בבניין גדול, חדש, מודרני ומרשים מאד. על קירותיו החיצוניים עיטורים בסגנון ריקמה אתנית, והגג של שני חלקיו משמש כגן, אליו ניתן להגיע גם מבחוץ.

המוצגים במוזיאון מייצגים את התרבות ההונגרית, על הקבוצות האתניות השונות שלה, בתצוגות קבועות ומתחלפות של תמונות, רהיטים, תלבושות וכלים.

גם אם אינכם מתכוונים לבקר בו, מומלץ לעשות את המרחק הקצר מכיכר הגיבורים (כ- 300 מ') כדי לראותו וליהנות מהגן והתצפית מהגג.

לשים בתכנת הניווט: Museum of Ethnography

תמונה: הגן על גג המוזיאון האתנוגרפי (צילום: Pasztilla)

6. מוזיאון בית הטרור

בשדרות אנדראשי, השדרה המרכזית של בודפשט, הוקם מוזיאון לזכר קורבנות הטרור הנאצי והקומוניסטי, ממנו סבלה הונגריה במאה ה- 20. הבניין בו ממוקם המוזיאון שימש את המפלגה הנאציונל-סוציאליסטית ההונגרית, לאחר מכן הפך מטה מפלגת צלב החץ הפרו-נאצית. לאחר הכיבוש הנאצי הוא שימש כבית סוהר, בו עונו ונרצחו המוני אזרחים, ולאחר הכיבוש הסובייטי המשיך לשמש ככלא וכמטה המשטרה החשאית. המוצגים במוזיאון ממחישים את הזוועות שעבר העם הונגרי בתקופה הזו, כולל תאי הכלא והגרדום ששימש להוצאה להורג.

למרות הזוועות שתראו שם, מומלץ לבקר כדי להבין מה עבר על העם ההונגרי במאה הקודמת.

לשים בתכנת הניווט: House of Terror

תמונה: מוזיאון בית הטרור, ממחיש את זוועות המאה ה- 20 בהונגריה (צילום: Derzsi Elekes Andor)

חשוב לדעת

נגענו כאן רק בהיבט אחד מתוך העושר הרב שהעיר בודפשט מציעה למבקרים בה – ילדים ומבוגרים, חובבי אומנות, תרבות, היסטוריה, קניות, אוכל ובילויים. התחבורה הציבורית בבודפשט היא מצוינת – רכבת תחתית (מטרו), רכבת חשמלית (טראם) ואוטובוסים, יביאו אתכם בקלות לכל מקום בעיר הגדולה הזו.

באתר GoTravel תמצאו מספר כתבות על בודפשט ויעדים לטיולי יום ממנה, כולל מפות מפורטות, מסלולים, המלצות לבתי מלון והמון טיפים חשובים.

אודות הכותבת

כרמית וייס היא מנהלת אתר המידע למטיילים GoTravel, בו מביאים מניסיונם ומשיבים לשאלות הגולשים מאות מומחי תיירות לכל העולם. מטיילת ותיקה ונמרצת, שחורשת את העולם מגיל צעיר ויועצת למטיילים במשך שנים רבות.

קרדיט תמונה PEXELS

אירופה

קטיף פירות יער לכל המשפחה

חיפשתם פעילות משפחתית מהנה שמחברת אתכם לטבע ויוצרת זיכרונות מתמשכים? קטיף פירות יער הוא בילוי מושלם לכל המשפחה! במאמר זה נחשוף מספר רעיונות מרגשים שיהפכו

ויזה לאירופה
אירופה

ETIAS – הכירו את הויזה החדשה לאירופה

עד לסוף שנת 2022, אזרחים ישראלים היו מורשים להיכנס לכל אחת ממדינות אירופה ללא כל צורך באשרה מיוחדת. אך, בתכנון הזמן הקרוב, הדבר צפוי להשתנות.

כללי

טיול המפל השחור

מתכוונים לטייל בקרוב ברמת הגולן? אם כן, עונת החורף בהחלט מהווה הזדמנות נהדרת לראות נחל בשיא זרימתם. לכך מצטרפות הפריחות שהולכות ומתקדמות עם ימי הגשם,